Franna Lusson

Born 1952, San Pedro, California
Has practiced at Creative Growth since 2010

At the core of Franna Lusson’s work is the immediacy of drawing, whether that is seen in the swift movements of an animal in the wild or the gentle gestures of a person at rest. Drawn to the power of a moving form, Lusson uses both as a vehicle in her artwork to convey the spirit and deconstruct their aesthetic elements. She employs a wide range of mixed media in her compositions, including oil paint sticks, ink, charcoal, graphite, and pastels. In portraiture and collage, Lusson’s academic background in fashion illustration from the Academy of Art University in San Francisco becomes apparent, especially in her acute understanding of the body and the deliberateness of her line. She has described her work as being “less literal and more elemental – an expression and an exploration of an often unclear inner reality” and that raw energy is undeniably evident in her depictions of black crows and animals of prey. Lusson’s work is part of the permanent collection at the Woodson Art Museum in Wausau, Wisconsin.

En el centro del trabajo de Franna Lusson está la inmediatez del dibujo, ya sea que se vea en los rápidos movimientos de un animal salvaje o en los suaves gestos de una persona en reposo. Atraída por el poder de una forma en movimiento, Lusson utiliza ambas como vehículo en su obra de arte para transmitir el espíritu y deconstruir sus elementos estéticos. Ella emplea una amplia gama de medios mixtos en sus composiciones, que incluyen barras de pintura al óleo, tinta, carbón, grafito y pasteles. En el retrato y el collage, la formación académica de Lusson en ilustración de moda de la Academia de Arte de la Universidad de San Francisco se hace evidente, especialmente en su aguda comprensión del cuerpo y la deliberación de su línea. Ella ha descrito su trabajo como "menos literal y más elemental – una expresión y una exploración de una realidad interna a menudo poco clara" y esa energía cruda es innegablemente evidente en sus representaciones de cuervos negros y animales de presa. El trabajo de Lusson es parte de la colección permanente del Museo de Arte Woodson en Wausau, Wisconsin.


FRANNA LUSSON ARTIST STATEMENT

Animal Style Exhibition - September 2023

Drawing is so important to me. It is a lifeline out of the confusion and anxiety I live with everyday. I started drawing in grammar school but didn’t start working seriously until my late 20’s. Now I mainly draw animals, but have also drawn people, the figure, and portraits.  I work in collage and printmaking as well. Usually I start with line, shape and movement using mixed media: charcoal, oil and chalk pastel and oil paint sticks.

I have a huge scrap file and continually collect new images to work from and collage with. The images I respond to move and inspire me.  My work is more intuitive than conceptual. I strive for magic and mystery in art. The surprise of how it turns out, when the mistakes can turn out to be the magic.  I generally work quickly, loose and often large.

I don’t seek a message but more an impression in the work.  The ideas I get from stories, people, music, classical and opera, and particularly photography inspire me. I follow a number of artists online.  I especially enjoy international artists who inspire me to think about art in different ways, who introduce me to new ideas and materials.

I very much appreciate the opportunity to show my work and be part of the Animal Style show at Creative Growth. I love being a part of Creative Growth where I am accepted, encouraged and loved.

Thank you to all the wonderful staff and teachers that help us every day. Thank you especially to Mady, Julie, and Nadia for helping me get my work together and up!


Dibujar es muy importante para mí. Es un salvavidas para salir de la confusión y la ansiedad con las que vivo cada día. Empecé a dibujar en la escuela primaria, pero no empecé a trabajar en serio hasta los 20 años. Ahora dibujo sobre todo animales, pero también personas, figuras y retratos.  También trabajo en collage y grabado. Suelo empezar con la línea, la forma y el movimiento utilizando técnicas mixtas: carboncillo, pastel al óleo, tiza y barras de pintura de óleo.

Tengo un enorme archivo de recortes y colecciono continuamente nuevas imágenes con las que trabajar y hacer collages. Las imágenes a las que respondo me conmueven y me inspiran.  Mi trabajo es más intuitivo que conceptual. Busco la magia y el misterio en el arte. La sorpresa de cómo resulta, cuando los errores pueden convertirse en magia.  Suelo trabajar rápido, suelto y a menudo a gran escala.

No busco un mensaje, sino más bien una impresión en la obra.  Me inspiran las historias, la gente, la música, la música clásica y la ópera, y sobre todo la fotografía. Sigo a varios artistas en Internet.  Me gustan especialmente los artistas internacionales que me inspiran a pensar en el arte de maneras diferentes, que me presentan nuevas ideas y materiales.

SELECTED EXHIBITIONS

2019
Outsider Art Fair, Paris

2018
Visual Oasis: Works from Creative Growth, Carson City
Regal Bearing: Bird Portraiture, Woodson Art Museum

2016
D’Dessin Paris Contemporary Drawing Fair, Paris

2015
D’Dessin Paris Contemporary Drawing Fair, Paris

2014
Outsider Art Fair, New York
Drawing Now Fair, Paris

2013
Margins to Mainstream, Sonoma County Museum, Santa Rosa
Drawing Now Fair, Paris
Outsider Art Fair, Paris
Cutlog Fair, Paris
Outsider Art Fair, New York

2012
Different and Special, Gyeonggi Museum of Modern Art, Korea

2011
New Art Dealers Alliance Art Fair, Miami

2011
Create, Berkeley Art Museum, Berkeley